De levensgrote medaillons van Carina Wagenaar

De Nederlandse kunstenaar Carina Wagenaar maakt gebruik van alledaagse voorwerpen om nieuwe verhalen te creëren. Op deze manier bouwt ze grote moderne cameeën die als kunstobjecten de ruimte extra ziel geven. Haar werken worden internationaal gewaardeerd.

DOWNLOAD PERSMAP Carina Wagenaar Masterly The Hague 2019

Detail xxl medaillon ‘Elisabeth Stuart

Als je goed naar de inhoud van de grote medaillons kijkt kom je in een nieuwe wereld terecht. Onder half bol acrylglas en opgebouwd uit allerlei bekende en minder bekende objecten zijn er in deze werken genoeg details te vinden waar iedereen zijn eigen associaties mee heeft. Verhalen vertellen, nieuwe werelden scheppen en mensen verwonderen is iets wat Carina Wagenaar graag doet. Storytelling en thema’s om mee te werken zijn er genoeg.

Zo heeft zij een serie gemaakt naar aanleiding van de menselijke processen. Periodes die iedereen op vergelijkbare wijze meemaakt en die ieder mens vormt. Titels als ‘Personal Identity’ en ‘Faith’ refereren hiernaar.

Ook alledaagse verhalen trekken haar aandacht. Zoals de toestand in de wereld in het werk ‘Can we flush it’ en ‘Same Source Frequency’ waarin ze vaak op komische wijze mensen laat nadenken over wat ze nu werkelijk te zien krijgen. Ze nodigt de toeschouwer uit om goed te kijken en de details in zich op te nemen. Het is de kunst van het in-en uitzoomen.

Milaan 2016

In 2016 nam ze een rigoureus besluit om met haar werk naar buiten te treden nadat ze een aantal jaren in haar cocon aan haar ideeën had gewerkt. Dat deed ze in kunst- en design minnend Milaan.

Een maand later presenteerde ze haar werk in New York waarna Parijs en Londen – bij Paul Smith – volgden. Ze heeft werk in een galerie in Florence, was te zien in de Hamptons NY en presenteerde in Dubai

Xxl Medaillon ‘Osiris’

Haar interesse in de historie bracht haar bij een nieuw thema in haar werk.

Net als bij de vorm van het medaillon, waarin je iets zou willen bewaren van vroeger, combineerde ze oude Egyptische wijsheden met nieuwe ideeën en moderne objecten en materialen.

Milaan 2019

Afgelopen jaar ontstond er werk geïnspireerd op historische personen uit de Nederlandse Gouden Eeuw, over Elisabeth Stuart, de Winterkoningin, en Frederik Hendrik, Prins van Oranje en Stadhouder der Nederlanden. Twee belangrijke aristocraten die veel hebben betekend voor de internationale ontwikkeling van de kunst en cultuur in ons land van toentertijd. Iets wat nog altijd doorebt in ons DNA.

Deze grote werken bevatten veel details over hun leven, persoonlijkheid en uitstraling en werden getoond tijdens de eerste editie van Masterly in Den Haag en afgelopen april in Milaan waarna deze levensgrote medaillons opgemerkt zijn door vakgenoten uit o.a. Rusland en China en wordt er sinds kort foto’s van haar werk getoond in de prestigieuze Saatchi Gallery in Londen.

Ondertussen is er ook meer aandacht voor Wagenaar’s werk in Nederland. Zo exposeerde ze al eerder in de Kazerne in Eindhoven, tijdens Salon Residence in het Singer in Laren en bij verschillende high end interieurarchitecten in Rotterdam, Den Haag, Stompetoren en in Amstelveen.

In september zal Carina wederom exposeren tijdens de tweede editie van Masterly The Hague in Den Haag. Hier zullen we werken van haar te zien krijgen die dit keer teruggrijpen op het aloude kaartspel waarin afbeeldingen van de royalty altijd al een belangrijke rol heeft gespeeld. Een mooie combinatie met het Stadspaleis ‘Royal’ waar deze werken te zien zullen zijn en in de ‘Royal City’ welke de stad Den Haag zich -sinds het vestigen van de koninklijke familie- mag noemen.

Masterly The Hague

19 – 22 september 2019
Lange Vijverberg 14_15_16 & Lange Voorhout 44 (Stadspaleis ‘Royal’)
Museumkwartier Den Haag